روش مطالعه درس عربی اختصاصی ـ گروه انسانی
نوشته شده توسط : amin

عربی ازجمله دروسی است که برای پاسخگویی کامل به سؤالات آن باید اطلاعات کاملی از اکثر مطالب کتاب داشته باشیم. خواندن یک درس یا مبحث  به تنهایی، هر چند به طور کامل، در زدن تستها به شما کمکی نخواهد کرد. اطلاعات شما در مورد ترجمه و قواعد دست به دست هم میدهند تا شما را به سمت پاسخ های صحیح هدایت کنند. عامل مهم دیگر در کنار این دو، توانایی درست خواندن عبارات است.
 
این امتیازی است که هم در ترجمه و هم در به کارگیری درست قواعد میتواند به شما کمک کند. تنها راه دستیابی به این توانایی، مطالعه دقیق کتاب هایتان است. اگر با کلمات و عبارات کتابها آشنا باشید، تقریباً 90درصد از عبارات استفاده شده در سؤالات را می شناسید.
 
به دلیل ضرورت وجود یک آگاهی جامع از قواعد، ترجمه و .... در عربی و  برای پیشرفت در پاسخگویی به تستها توصیه میشود، همواره زمان مطالعه عربی خود را به 4 بخش تقسیم کنید. قبل از آن باید گفت که لازم است از اولین روز برنامه ریزی درسی خود برای کنکور، تا آخرین روز، حتماً شبی 2 ساعت را برای مطالعه عربی وقت بگذارید. این بهترین حالت ممکن است.
 
ولی شما در تغییر این برنامه و تطبیق آن با شرایط مناسب حال خود، مختارید. به طوری که، مجموع ساعات مطالعه عربی شما در هفته از 12 ساعت کمتر نباشد.

این 2 ساعت را باید به این ترتیب بگذارید:

• از شروع کار تا زمانی که تسلط کافی بر قواعد عربی پیدا کنید، باید یک ساعت و 15 دقیقه صرف مطالعه جزوه قواعد خود کنید. برای اینکه وقتی به تستهای قواعد رسیدید، بتوانید در زمان معین شده، به طور صحیح به سؤالات پاسخ دهید، باید قواعد را به طور کامل بدانید. یعنی بتوانید مفعول مطلق را تعریف کنید؛ اسامی غیرمنصرف را نام ببرید؛ بدانید کدام کلمات ملحق به جمع مذکر سالم هستند؛ و یا با تمیز کم خبری و استفهامی چه تفاوتی دارند؟ مثل کتاب دین و زندگی، باید قواعد عربی را حفظ باشید. اینکار کمی سخت ولی بسیار کلیدی است.

• در 15 دقیقه بعدی، 25 تست بزنید. این تستها میتوانند جامع یا موضوعی باشند. البته عموماً تستهای موضوعی وقت کمتری میگیرند و میتوانید تست بیشتری بزنید. مهم این است که بتوانید به زمان توجه کنید و خود تان را عادت دهید که هر 25 تست را در 15 دقیقه بزنید. چراکه شما در جلسه کنکور فرضاً برای 25 تست عربی عمومی، 20 دقیقه فرصت  دارید که اگر 5 دقیقه زمان استرس و سایر مشکلات را از آن کم کنیم، 15 دقیقه برای شما زمان بسیار مطمئن و دقیقی است. اگر تمرین خود را به اینصورت ادامه دهید و پس از پایان 15 دقیقه هر تعداد تست که مانده بود را رها کنید، کمکم به این توانایی میرسید.

• در 15 دقیقه بعدی باید تستهایی را که زده اید، تحلیل کنید. تا بدانید کدام یک را درست یا غلط زده اید و چرا؟ این تحلیل بسیار مهم است و اگر انجام نشود، تست زدن شما را هم بی فایده میکند.

• اکنون تنها 15 دقیقه وقت دارید که باید در آن، لغت و معنی بخوانید. از کتاب عربی 1 شروع کنید. هرشب هر اندازه که میتوانید، بخوانید. با اینکه عربی 1 در زمره منابع کنکور نیست ولی بسیاری از لغات آن در کتابهای عربی 2 و 3 و پیش به کار رفته و لذا کتاب بسیار مهمی است.

این روال کار تا زمانی که تسلط شما بر جزوه قواعد عربی به حدّ مطلوبی برسد، باید ادامه پیدا کند. نگران طولانی شدن این زمان نباشید، به طرز شگفت انگیزی به کار شما می آید.

برای تثبیت آنچه میخوانید، بیش از تست زدن، تمرین ترکیب مؤثر است. ترکیب کردن را همزمان با شروع مطالعه عربی آغاز کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید و یک ساعت و 15 دقیقه مطالعه جزوه را با ترکیب کردن، تقسیم کنید، به گونه ای که هیچ یک از دو کار برای شما خسته کننده نشود.

در ترکیب هم توصیه میکنیم از کتاب سال اول شروع کنید. متن این کتاب سرشار از نکات مهم ترکیبی است که در دیگر کتابها تکرار نشده، ولی بسیار مهم هستند. توجه داشته باشید که هر چند وقت یکبار، متون ترکیب شده خود را با یک منبع معتبر مقایسه کنید تا اشکالات آن را بفهمید.

آخرین نکته اینکه، حین ترکیب یک کاغذ بردارید و هر فعل معتلی که میبینید، سه حرف اصلی، وزن ماضی و مضارع آن را یادداشت کنید. حکمت اینکار را هم به زودی می فهمید.




:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس عربی اختصاصی , گروه انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1728
|
امتیاز مطلب : 281
|
تعداد امتیازدهندگان : 100
|
مجموع امتیاز : 100
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: